W związku z 100 rocznicą odzyskania
przez Polskę niepodległości Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło, że obecny
rok szkolny 2017/2018 będzie ,, Rokiem dla Niepodległej ’’.
W dzisiejszych czasach, gdy coraz więcej
młodych ludzi opuszcza nasz kraj i to nie tylko „za chlebem” coraz częściej
zastanawiamy się, czy słowa Pakuwiusza „Ojczyzna jest tam, gdzie dobrze” nie są
utożsamiane z dobrem wyłącznie materialnym. Wartości, które czcili nasi
dziadowie, za które oddawali życie nasi ojcowie powoli odchodzą do lamusa.
Kształtowanie postaw patriotycznych służy identyfikacji narodowej i kulturowej,
przygotowuje do życia w społeczeństwie oraz wpływa na kształtowanie więzi z
krajem. Trzeba więc budować je poprzez działalność dydaktyczno -
wychowawczą. Mając na uwadze te przesłania nasza szkoła przystąpiła do
konkursu ogólnopolskiego ,,Szkoła Młodych Patriotów”, którego organizatorem
było Studium Prawa Europejskiego w Warszawie. Celem projektu było
krzewienie wśród młodzieży postaw patriotycznych w kontekście historii,
prawa i narodu polskiego. Zakładał on uświadomienie młodym ludziom, na czym
polega współczesny, mądry i odpowiedzialny patriotyzm.
Młodzież poprzez podejmowane zadania szukała
odpowiedzi na jakich wartościach dzisiaj powinno budować się postawy
patriotyczne. Wszystkie zadania były oceniane przez jury
konkursu na podstawie sprawozdań oraz zdjęć. W nagrodę za 100%
wykonanie zadań projektowych otrzymaliśmy tytuł ,, Szkoły Młodych Patriotów”.
Do wykonania mieliśmy następujące
zadania:
zadanie 1. Konwersatorium
pt. ,, Patriotyzm na co dzień, co dla mnie oznacza bycie patriotą”
“Kochajcie
Ojczystą ziemię. Kochajcie swoją świętą wiarę i tradycję własnego Narodu.
Wyrośnijcie na ludzi honoru, zawsze wierni uznanym przez Siebie najwyższym
wartościom ...”
Witold
Pilecki
Dnia 20 mara 2018r. w naszej
szkole odbyło się konwersatorium
pt. ,,Patriotyzm na co dzień. Co dla mnie oznacza bycie patriotą”.
Wzięło w nim udział 23 wybranych uczniów.
Co to znaczy być patriotą? Nie myślimy o tym zbyt wiele. Uczymy się, pracujemy, spotykamy z przyjaciółmi – w codziennym życiu raczej nie ma miejsca na patriotyczne deklaracje. Młodzi ludzie, dobrze zaznajomieni ze współczesnym światem, nierzadko mocniej odczuwają tożsamość europejską niż narodową.
Co to znaczy być patriotą? Nie myślimy o tym zbyt wiele. Uczymy się, pracujemy, spotykamy z przyjaciółmi – w codziennym życiu raczej nie ma miejsca na patriotyczne deklaracje. Młodzi ludzie, dobrze zaznajomieni ze współczesnym światem, nierzadko mocniej odczuwają tożsamość europejską niż narodową.
Dziś o patriotyzmie mówi się
bardzo dużo, jednak dla niektórych ludzi opiera się on tylko na tej tradycyjnej
definicji. Mówi ona, że patriotyzm to postawa szacunku, umiłowania i oddania własnej ojczyźnie, a także
ponoszenia za nią ofiar. Natomiast każdy z naszych uczniów miał zupełnie różne
zdanie na ten temat. Większość sięgnęła po horyzont wspomnień rodzinnych, co
oznaczało korzystanie z rodzinnego przekazu, ze wspomnień o wydarzeniach
znanych ich rodzicom i dziadkom z
autopsji. Twierdzili, iż postawy patriotyczne kształtują się w domu rodzinnym,
szkole i środowisku lokalnym.
Patriotyzm młodym ludziom kojarzy
się przede wszystkim z poświęceniem i bohaterską postawą ich dziadków podczas
II wojny światowej, bądź rodziców w trudnych czasach komunistycznych. Oni, by
móc żyć w wolnej Polsce, niejednokrotnie tracili życie lub zdrowie, byli gotowi
poświęcić wszystko, co mieli najcenniejszego dla dobra Ojczyzny. Według nich
być patriotą we współczesnej Polsce, to być człowiekiem kochającym swoją
Ojczyznę, tę 'Wielką - Polskę" i tę "Małą-miasto, w którym się
mieszka", potrafiącym poświęcić dla Niej swoje dobra, gotowym stanąć do
Jej obrony, potrafiącym pielęgnować narodowe tradycje, kulturę i język.
To przede wszystkim nie zapominać o tych, co byli przed nami i dla nas
zdobyli to, co tu i teraz - to, że jesteśmy Polakami w swoim własnym Domu -
Polsce.
Wszyscy uczestnicy konwersatorium
zgodzili się, że współczesny patriotyzm uzewnętrznia się przede wszystkim w
byciu dobrym człowiekiem i obywatelem, kultywowaniu pamięci o bohaterach
narodowych, trosce o dorobek intelektualny i kulturalny Ojczyzny,
pragnieniu utrzymania niezależności państwa, dbałości o współobywateli. Ważne są ponadto proste
gesty będące świadectwem szacunku dla Ojczyzny, jak wywieszenie flagi w dniu
święta narodowego, przyjmowanie odpowiedniej postawy podczas hymnu, znajomość
historii Polski oraz w prawidłowym
posługiwaniu się językiem narodowym.
Podczas wydarzenia została
uroczyście odśpiewana „Rota”, Marii Konopnickiej, napisana dla cieszyńskich
Ślązaków w 1908 roku. Wiersz ten
dedykowała Gwiazdce Cieszyńskiej, chcąc podnieść ducha w narodzie śląskim, przechodzącym
wtedy ciężkie chwile. Pod utworem autorka zamieściła dedykację: „Ludowi
śląskiemu”. Pieśń uważana była za drugi hymn Polski i miała szansę stać się
oficjalnym hymnem państwowym II Rzeczpospolitej.
Pod koniec spotkania, podzieleni
na grupy, uczniowie zapisywali propozycje zachowań patriotycznych, tworząc
hierarchię ich ważności i opracowując Kodeks Postaw Patriotycznych.
zadanie 2. Przygotowanie
plakatu na konkurs ,,100 rocznica odzyskania przez Polskę
niepodległości,
W
ramach zajęć plastycznych, pod kierunkiem pani Ewy
Makowskiej, uczniowie poznawali znanych polskich plakacistów.
Rozumienie syntetycznej formy przełożyli na
tematy związane z odzyskaniem przez Polskę niepodległości.
Za pomocą prostych, ale najistotniejszych dla naszej historii symboli, starali
się ukazać szacunek dla historii swojego kraju, co zaprezentowali na plakatach.
zadanie 3. Sondaż- Jak
dziś postrzegamy patriotyzm i jak Polacy postrzegają rolę
patriotyzmu.
W zawiązku z realizacją konkursu Szkoła Młodych Patriotów przystąpiliśmy
do realizacji zadania - Przeprowadzenie sondażu wśród uczniów, nauczycieli,
mieszkańców miejscowości nt. postaw patriotycznych oraz roli patriotyzmu
lokalnego. W tym celu w dniach 15-16.03.2018 roku uczniowie klasy III
gimnazjum pod opieką pani Sonii Gabzdyl przeprowadzili sondaż na temat
niepodległości, postaw i roli patriotyzmu. W badaniu wiedzy o Polsce wzięło udział 20 anonimowych osób w wieku 24-65
lat, przypadkowo spotkanych w naszym mieście. Ankietowani otrzymali test z 10 pytaniami. Respondenci nie mieli
możliwości wcześniejszego przygotowania się do zadań.
BLIŻEJ
HISTORII POLSKI
-SONDAŻ-
1.
W
którym roku odbył się chrzest Polski?
a) 966
(13 os.)
b) 996
(7 os.)
c) 992
(0 os.)
2.
Autorem
słów hymnu Polski jest:
a) Józef
Wybicki (10 os.)
b) Jan
Henryk Dąbrowski (7 os.)
c) Autor
jest anonimowy (3 os.)
3.
Które
wydarzenia rozpoczęły się pod Arsenałem:
a) powstanie
listopadowe, insurekcja kościuszkowska, odbicie Jana Bytnara
(3 os.)
b) powstanie
listopadowe, powstanie styczniowe, powstanie warszawskie
(13 os.)
c) hołd
pruski, powstanie listopadowe, odbicie Jana Bytnara (4 os.)
4.
Podaj
pełną datę odzyskania przez Polskę niepodległości:
…………………………………………………………………………………………
(18 osób podało
prawidłową odpowiedź, 1 osoba wskazała tylko rok, 1 osoba nie odpowiedziała w
ogóle)
5.
Podaj
pełne daty wydarzeń:
a) Konstytucja
3 maja- (12 os. odpowiedziało poprawnie, 5 osób nie odpowiedziało wcale, 3
osoby podały tylko rok)
b) Rozpoczęcie
powstania warszawskiego- (11 os. podało pełną i poprawną datę, 4 nie
odpowiedziały, 5 os. podało tylko rok, w tym 2 dodatkowo miesiąc)
c) Rozpoczęcie
powstania listopadowego ( 13 osób podało tylko miesiąc i rok; 1 osoba
odpowiedziała, podając pełną i poprawną datę, 3 osoby nie odpowiedziały w
ogóle, 3 osoby wpisały inny rok.
6.
Podaj
datę:
a) pierwszego
rozbioru Polski- (9 osób odpowiedziało poprawnie, 3 os. nie odpowiedziały, 8
os. wskazało niepoprawną datę)
b) drugiego
rozbioru Polski-(6 osób odpowiedziało poprawnie, 3 os. nie odpowiedziały, 9 os.
wskazało niepoprawną datę
c) trzeciego
rozbioru Polski-(6 osób odpowiedziało poprawnie, 2 os. nie odpowiedziały, 12
os. wskazało niepoprawną datę
7.
Po
ilu latach Polska odzyskała niepodległość:
a) 123
( 14 os.)
b) 120
(3 os.)
c) 119
(3 os.)
8.
Którą
rocznicę odzyskania niepodległości świętujemy w 2018 roku?
(18 os. odpowiedziało
poprawnie)
9.
Kto
został pierwszym Naczelnym Dowódcą
Wojsk Polskich?
(14
os. wskazało na Józefa Piłsudskiego, 2 os. nie podały żadnego nazwiska, 4 osoby
podały inne nazwiska)
10. Kto
był pierwszym prezydentem RP?
a)
Gabriel Narutowicz
(12 os.)
b)
Ignacy
Mościcki (5 os.)
c)
Stanisław
Wojciechowski (3 os.)
Niewątpliwie
niepodległość i patriotyzm, jak pokazał sondaż, jest ważny dla ogółu naszego
społeczeństwa.
zadanie 4 Przeprowadzenie ogólnoszkolnego konkursu
wiedzy pt. „Historia Polski a
patriotyzm”.
W dniu 19 stycznia 2018 r. w
naszej szkole odbył się konkurs historyczny: „Historia Polski a patriotyzm” dla uczniów klas V- VI.
Celem konkursu było promowanie wśród dzieci idei patriotyzmu, kształtowanie
poczucia świadomości narodowej i szacunku wobec własnego państwa, pogłębianie
patriotycznych postaw, kształtowanie poczucia świadomości narodowej i szacunku
wobec własnego państw oraz rozwijanie twórczego zaangażowania uczniów.
Konkurs przeprowadzony był w
formie quizu. Składał się z pytań otwartych i zamkniętych z zakresu polskiej historii od początków
państwa polskiego do wejścia Polski do Unii Europejskiej. Po zakończeniu rywalizacji
i podliczeniu punktów wyłonieni zostali zwycięzcy. I miejsce uzyskał Jakub
Fender z klasy 6b, II miejsce otrzymał Dominik Ogierman z klasy 5c, a III Marta
Wójcik z klasy 6b. Uczniowie wykazali się bardzo dobrym przygotowaniem i
znajomością Polski oraz jej historii.
zadanie 5. Konkurs
recytatorski o tematyce patriotycznej.
25 stycznia w Szkole Podstawowej
nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Cieszynie odbyła się konferencja naukowa pt.
„Dorobek edukacyjny Śląska Cieszyńskiego”, w ramach cyklu: Moja ojczyzna w
edukacji, pod honorowym patronatem Burmistrza Miasta Cieszyna.
Celem spotkania było poszerzenie
wiedzy z zakresu tradycji i historii naszego regionu. Prelegenci mgr W. Grajewski, dr J. Miękina – Pundor oraz
dr J. Picha zaprezentowali sylwetki postaci, które miały duży wkład w rozwój
intelektualny Cieszyniaków oraz poszerzenia polskości na Śląsku Cieszyńskim.
Podczas konferencji swoje talenty recytatorskie zaprezentowali uczniowie
naszej szkoły wygłaszając wiersze patriotyczne regionalnych autorów w ramach
konkursu „Moja Mała Ojczyzna w
poezji patriotycznej”. Konkurs spotkał się z dużym zainteresowaniem młodzieży.
Recytatorzy wygłosili wybrane przez siebie wiersze. Były to utwory m. in.
takich poetów jak: E. Michalska „Wychwalam ciebie”, W. Młynek „Ojczyzna”, E.
Michalska „Ojczyzno, zagonku boży”, K. Węgrzyn „Ojczysty testament”, J. Kubisz
„Ojcowski dom” oraz B. Sabath „Moja Ziemia”. Uczniowie prezentowali wysoki
poziom opanowania tekstu oraz poprawność i ekspresję wypowiedzi. Spośród tych
uczestników komisja wyłoniła trzy najlepsze utwory. I miejsce zdobył wiersz
Beaty Sabath „Moja Ziemia”, autorki i
polonistki uczącej w naszej szkole, która w 2014 roku otrzymała nagrodę Miasta
Cieszyna w dziedzinie twórczości artystycznej. Na drugim miejscu znalazł się
wiersz napisany przez Polaka, mieszkającego na Zaolziu pt. „Ojczyzna”
Władysława Młynka, natomiast miejsce trzecie otrzymał wiersz Jana Kubisza,
naszego nadolziańskiego Mickiewicza pt. „Ojcowski dom”. Za udział w konkursie uczniowie otrzymali nagrody w
postaci najwyższych ocen z recytacji, a w czasie przygotowań kształtowali nie
tylko umiejętności recytatorskie, ale również poznawali twórczość polskich
poetów regionalnych, historię Polski oraz uczyli się szacunku do państwa i
narodu polskiego.
zadanie 6. Konkurs pieśni
patriotycznych.
Święto Niepodległości było okazją
do wspomnień o burzliwej przeszłości naszego kraju, dlatego też 10 listopada w
szkole odbył się konkurs pieśni patriotycznych. W odpowiedni klimat wprowadził
nas apel szkolny, upamiętniający wydarzenia 123 lat niewoli. Mottem spotkania
stały się słowa pieśni „Żeby Polska była Polską”, o którą przez ponad sto lat
walczyły całe pokolenia Polaków, wykazując miłość do ziemi ojczystej.
Celem konkursu było wspieranie
integracyjnego rozwoju uczniów w zakresie twórczości artystycznej, umożliwienie
prezentacji ich umiejętności wokalnych, popularyzacja pieśni patriotycznych
oraz umacnianie świadomości narodowej i kultywowanie pamięci o wydarzeniach,
które zmieniły losy naszej Ojczyzny.
W rywalizacji wzięli udział
uczniowie klas 4-6 naszej szkoły, którzy pod kierunkiem nauczyciela muzyki -
Romana Sudlitz przygotowali i wykonali pięć pieśni patriotycznych. Uczniowie
oceniani byli za znajomość tekstu, melodii, rytmiczność śpiewania i ogólne
wrażenie artystyczne. W głosowaniu, na najlepiej zaśpiewaną pieśń patriotyczną,
wzięła udział cała społeczność szkolna. Zwycięzcami zostali uczniowie klas
czwartych za pieśń „Pałacyk Michla”, drugie miejsce zajęli uczniowie klasy 5b,
wykonując pieśń pt. „Siekiera, motyka”. Trzecie miejsce zajęły ex aequo klasy
5a i 5c za pieśń „Leguny w niebie” oraz klasa 6c za „Odę do radości”. Ostatnie
miejsce otrzymał utwór „Idą leśni” w wykonaniu klasy 6a i
6b.
Cieszy fakt, iż zainteresowanie śpiewaniem pieśni patriotycznych było duże,
łącznie wystąpiło 188 uczniów. Gratulujemy zwycięzcom, pamiętając jednocześnie,
że śpiew był nieodłącznym towarzyszem Polaków, a szczególnie ważny był dla
tych, którzy podejmowali trud walki o wolność swoją i rodaków, krzepiąc ich
serca i dodając odwagi.
Dziś musimy pamiętać skąd pochodzimy i dokąd zmierzamy. Dziś Polska jest
wolna i
niepodległa, lecz przodkom winniśmy pamięć, a Ojczyźnie miłość, dlatego też
pieśni patriotyczne odgrywają ogromną rolę w edukacji i kulturze narodu polskiego,
są łącznikiem pomiędzy tradycją a teraźniejszością. Stanowią piękną lekcję
polskiej historii i rozpalają miłość do Ojczyzny…
Zadanie 7 Przygotowanie Kodeksu
Postaw Patriotycznych.
Nad powstaniem Kodeksu Postaw Patriotycznych pracowały zespoły
klasowe, których zadaniem było ustalenie i zapisanie na wspólnej karcie,
jednej, wybranej postawy patriotycznej. Wynikiem pracy jest składający się z 14
postaw Kodeks Postaw Patriotycznych.
Kodeks powstał, jako podsumowanie po przeprowadzonym konwersatorium
„Patriotyzm na co dzień. Co dla mnie oznacza bycie patriotą?”. Na zajęciach
tych przypomniano, czym jest patriotyzm i jak jest utożsamiany w naszym kraju w
XXI wieku. Treści spotkania dotykały zachowań życia codziennego i odnosiły się
do całej aktywności ludzkiej, gdyż patriota żyje patriotyzmem na co dzień, a
patriotyzm dzisiaj to styl życia, zbiór określonych zachowań, postaw i decyzji, których dokonujemy każdego
dnia. Powstały kodeks nie wyczerpuje wszystkich zachowań w sferze patriotyzmu,
ale jest kwintesencją spotkania, jest punktem wyjścia do zastanowienia się nad
tym, jaki powinien być patriota.
Zadanie 8 Motyw „małe ojczyzny w
literaturze” – przygotowanie prac pisemnych.
Mała ojczyzna to miejsce szczególne istotne,
z którym wiążą się najważniejsze życiowe wspomnienia. Może być to kraina lat
dziecinnych, kiedy to następowały pierwsze wtajemniczenia, kiedy następowało
zdobywanie wiedzy i dojrzałości. Mała ojczyzna to niewielka przestrzeń,
posiadająca niezwykle doniosłe znaczenie dla dalszych ludzkich losów, głęboko
zapadająca w pamięć. Tworzą ją bowiem nie tylko
miejsca, ale i ludzie ze swoją kulturą, historią, tradycjami, wierzeniami. Mała
ojczyzna sprzyja powstawaniu silnych lokalnych więzi, jakie łączą daną
społeczność. Owe miejsca (lub miejsce) bliskie sercu człowieka pełnią także
funkcję sprzyjają idealizacji wspomnień i budzą nostalgię. Stanowią także
wspaniałą inspirację dla twórców kultury i
sztuki. Są punktem oderwania się od zmiennej i niepewnej codzienności,
sprzyjają poszukiwaniu dawnego szczęścia, moralności i tożsamości – narodowej,
etnicznej, regionalnej oraz obywatelskiej.
W zadaniu uczestniczyli uczniowie klasy piątej, którzy w ramach
lekcji języka polskiego, pod opieką pani Joanny Kuleszy, pisali wypracowania na
zadany temat.
Zadania
konkursowe wykonywane przez niemal pół roku szkolnego, znacznie poszerzyły
wiedzę o tym, czym jest patriotyzm, w jaki sposób możemy realizować miłość i przywiązanie do naszej ojczyzny,
dlaczego warto przekazywać postawy patriotyczne kolejnym pokoleniom. Wiersze,
piosenki, plakaty, materiały oraz pytania o kształt współczesnego patriotyzmu
pozostały, by przez cały rok 2018 przypominać o Polsce Niepodległej.
Koordynator projektu
Agata Granda